XC40
suv

Volvo XC40 Recharge

  • prestanda
  • maxhastighet
    180 km/h
  • räckvidd
    400 km
  • 0-100 km/h
    4.9 s
  • Ekonomi
  • Elförbrukning per mil
    2 kWh
  • Elkostnad per mil*
    1.9 kr
  • Månadskostnad el* (körsträcka 1250 km )
    236 kr
  • batteri
  • kapacitet
    78 kWh
  • motor
  • vridmoment
    660 Nm
  • mått & vikt
  • vikt
    1500 Kg
  • övrigt
  • dragkrok som tillval
    Ja
  • dragvikt
    1500 kg
  • drivning
    fyrhjulsdrift

Uppgifterna kommer från tillverkarnas officiella källor och/eller återförsäljarnas uppgifter. Med reservation för felskrivning.

*Elkostnaden är en uppskattad kostnad och kan variera beroende på var man bor, vilken typ av elavtal man har, typ av batteri och omständigheter som råder vid laddning. I vår beräkning har vi utgått från ett genomsnittligt marknadspris senaste 365 dagarna i elområde 3 (Stockholm). På det har vi lagt en typisk marginal från elleverantörerna och elskatt samt moms. Vi räknar med att 15% av energin vid laddning försvinner i form av värme, vilket är typiskt för de vanligaste litium jon batterierna. Elpriset beräknat på detta sätt är just nu 0.82 kr per kWh.

butiker

från 699 000 kr från 1 st butik.
Volvo

mer om Volvo XC40 Recharge

Det finns många fördelar med elbilar, de har till exempel inga utsläpp av koldioxid (CO2) och har även billigare driftkostnad per mil jämfört med bensindrivna bilar. Volvo XC40 Recharge är en elbil med en motoreffekt på 0 W och batteri på 78 kWh. Volvo XC40 Recharge har en elförbrukning på ca 2 kWh per mil, vilket ger en driftkostnad* på ca 1.9 kr per mil. Volvo XC40 Recharge har en räckvidd på 400 km.

Uppskattad elkostnad per månad

KörsträckaKostnad
1250 km236 kr

mer om varumärket Volvo

Volvo Cars är en klassisk svensk biltillverkare som grundades 1927. Volvo har redan från början haft innovation och säkerhet som kärnvärden som präglar företaget än idag.

Billigaste fordonen i kategorin suv

Bidrag och subventioner för elbilar

Bonus malus

Regeringen har beslutat om ett bonus malus-system för nya personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar. Bonus malus ersätter det tidigare supermiljöbilspremien och ger en bonus till fordon med inga eller med mycket låga utsläpp av koldioxid på upp till 60 g/km med maximalt 60 000 kronor. Förordningen trädde i kraft den 1 juli 2008.

Bidrag för laddstation i hemmet

Äger du som privatperson en elbil eller en laddhybrid har du möjlighet att ansöka om bidrag för installation av en laddningspunkt i hemmet. Högst 50 miljoner kronor får betalas ut med stöd av förordningen (2017:1318) om bidrag till privatpersoner för installation av laddningspunkt till elfordon. Bidraget kan sökas av privatpersoner som äger en fastighet eller innehar en fastighet med nyttjanderätt. Laddstationen måste installeras på en fastighet som du, som ansöker om bidraget, äger eller har nyttjanderätt till. Du kan bara ansöka om bidraget om laddningspunkten installerats efter den 1 januari 2018.

Läs mer om bidra och subventioner
Om Eldrivo.se

Eldrivo.se är en oberoende tjänst där du hittar och jämför eldrivna fordon. Vi tror att eldrivet är framtiden därför vill samla alla eldrivna fordon på ett och samma ställe.

E-post: hej@eldrivo.se

© 2020 eldrivo.se