ankara escort çankaya escort ankara escort çankaya escort ankara rus escort çankaya escort istanbul rus escort eryaman escort ankara escort kızılay escort istanbul escort ankara escort istanbul rus Escort atasehir Escort beylikduzu Escort
Cake Bukk
Eldrivo testar Elmotorcykel

2 dagars test av Cake Bukk

Eldrivo testar är tillbaka och vi är superglada att kunna publicera en recension från den kända bilfotografen och motorcykelentusiasten Aaron Brimhall, som nyligen hade möjlighet att provköra den helt nya motorcykeln, Cake Bukk, i Barcelona. Som en av de allra första att testkörda Bukk delar Aaron med sig av sina erfarenheter och insikter om den nya motorcykelplattformen från CAKE. Innan vi dyker ner i detaljerna är Aaron mycket tydlig i sin videorecension att detta inte är ett sponsrat inlägg, utan en körrecension av hans första intryck och jämförelser med en handfull av de elektriska motorcykelkonkurrenterna där ute.

Först av allt, vad är Cake?

Cake är ett svenskt företag med huvudkontor i Stockholm med USA och Europa som fokusmarknader. Det amerikanska huvudkontoret ligger i Venice, CA och har vuxit snabbt i USA sedan debuten i Denver 2018. De specialiserar sig på lätta tvåhjulingar av alla slag, för nytta och terräng, med ett utbud från scootrar, mopeder hela vägen till terrängmotorcyklar – för mer information om modellerna, besök gärna: ridecake.com/bikes

Dag 1: Introduktion till Bukk

Under sin första åktur märkte Aaron omedelbart Bukkens uppgraderade kraft, fjädring och vridmoment jämfört med de andra Cake-motorcyklarna. Motorcykelns offroad-prestanda var inget annat än exceptionell. CAKE använder “smidig” mycket i sin marknadsföring och jag måste erkänna att den är otroligt lätt att manövrera. Den känns som en MX-cykel men allt kan göras snabbare. Stigar och grusvägar, inte mycket att säga, ergonomi och sadel känns som en dirtbike, greppiga fotpinnar, bra dynamik och välbalnserad ramkonstruktion. Återigen, där denna cykel är annorlunda är dess kontroll, vridmoment, kraft och lätthet.

Dag 2: Fortsätter att köra offroad och tar den till en FMX Park

Under den andra testdagen hade Aaron också chansen att åka med den lokala föraren Remi Bizouard för att utforska cykelns hoppförmåga och på allvar ta hjälp för att testa Cake Bukk i luften. Remi är en av världens bästa FMX-förare, och han pressade fram Bukkens fulla potential. Remi, som är 3x FMX-världsmästare, sammanfattade sina tankar: “Den är extremt kraftfull, lätt och smidig. Cykelns geometri är robust och välbalanserad på stigar och i luften. Detta skapar nya körmöjligheter som du inte kan göra med en fullstor motorcykel.” Fjädringen känns otroligt smidig och Remi gjorde en hel del justeringar av WP dämpningens inställningar.

Intryck:

Den elektriska egenutvecklade motorn ger en tyst körning, vilket låter föraren helt och hållet ta in sin omgivningen utan att störa allt runt omkring. Den här motorcykeln är nära perfektion och den bästa som Aaron har kört, den perfekta mixen mellan kraft, smidighet och fjädring för att köra så hårt som du vill. Men som med alla premiumprodukter medger Aaron dock att priset på Cake Bukk kan  för vissa, men är fortfarande imponerad av denna plattform som börjar vid $10,270 och kan konfigureras med fjädring, ljus, och hjul beroende på preferenser. Aaron körde personligen en topputrustad motorcykel med WP Cone Valve framgaffel och ett Ohlins bakdämpare.

Vi är glada över att få dela Aaron Brimhalls förstahandsupplevelse av Cake Bukk-motorcykeln, och vi tror att med sin banbrytande teknologi, prestanda och distinkta design kommer att locka en ny generation såväl som erfarna förare som söker nya körmöjligheter men utan att kompromissa med hastighet och prestanda. Det kommer verkligen att bli spännande att följa utvecklingen, den här plattformen känns som nästa stora grej.

Cake Bukk Specifikationer

Hävdade specifikationer från ridecake.com (Måttenheter i parentes).

Vridmoment

Hjul: 456 Nm (336 lb-ft)

Motoraxel: 71 Nm (52 lb-ft)

Prestanda

Toppeffekt: 16 kW (21,5 hk)

0-45 km/h (0-28 mph): 2,15 sekunder

Topphastighet: (90 km/h) (56 mph)

Fjädring

Bak: WP XACT PRO 8946, Pro Tech (slaglängd: 279 mm / 11 tum)

Fram: WP XACT PRO 7543, WP Tech & Closed Cartridge System (slaglängd: 278 mm / 10,9 tum)

Batteri

Spänning: 72V

Laddningstid: 0-100% på 2 ¾ timmar, 0-80% på 1 timme och 55 minuter

Laddare: Extern batteriladdare för standarduttag, 1200W 72V 220V AC

Körlägen

Fullt konfigurerbara lägen i CAKE Connect-appen

Bromsar

Skiva fram: Rostfritt stål, 240 mm (9,4 tum) diameter, 3 mm (0,12 tum) tjocklek

Skiva bak: Rostfritt stål, 220 mm (8,7 tum) diameter, 3 mm (0,12 tum) tjocklek

Typ: Skivbromsar, fyrkolvsok.

Controller

Egenskaper: Hög effekttäthet och avancerade algoritmer för motorstyrning

Display

Funktioner: TFT-display med batteri-SoC, hastighetsmätare, val av körläge och kontrollampor

Mått

Gaffelvinkel: 25°

Markfrigång: 350 mm (13,8 tum)

Höjd till handtag: 1135 mm (44,7 tum)

Längd: 2010 mm (79,1 tum)

Förskjutning: 20 mm (0,79 tum) i trippel clamp, 25 mm (0,98 tum) i gafflar

Sitthöjd: 965 mm (38 tum)

Spårvidd: 100 mm (3,94 tum)

Hjulbas: 1360 mm (53,5 tum)

Bredd: 814 mm (32 tum)

Drivlina

Kedja: 420-kedja med O-ring

Främre kedjehjul: 12 tänder, gummerad för att minska ljudet

Elektrisk motor: CAKE Jante interiör permanentmagnetmotor, IP67-klassning, design med dubbla hjullager

Bakre kedjehjul: 72 tänder

Ram

Konstruktion: 6061 Aluminium, extruderad, smidd, maskinbearbetad, svetsad och målad

Styre

Gränssnitt: 31,8 mm (1,25 tum)

Material: Aluminium 7050 av flyg- och rymdkvalitet

Upphöjning: 20 mm (0,79 tum)

Bredd: 810 mm (31,9 tum)

Användningsområde

Trail/Enduro-körning: Upp till 3 timmar

Blandad endurokörning: Upp till 70 km (43,5 miles)

Vikt

Batteri: 20 kg (44,1 lbs)

Hoj utan batteri: 69-75 kg (152-165 lbs)

Sammanfattning

Vad vi gillade mest:

  • Konfigurerbara komponentalternativ för individuella förare. 
  • Superlätt men så kraftfull. 
  • Snabbt batteribyte (verktygslös under 30 sekunder).
  • Tar nya åktursmöjligheter till en annan nivå. 
  • Fjädring som tar allting.
  • Förstklassig konstruktion – Premium.

Vad kan förbättras?

  • Prispunkt: är alltid en utmaning för premiumprodukter, särskilt elfordon. Vi skulle inte säga att den är dyr, men 10 000 USD som en motorcykel eller cykel i denna kalibern kostar är mycket pengar.
  • Framhjul: Ett 21′ framhjul skulle vara intressant. Det finns verkligen utrymme för ett, så sätt på det, men det är inte ett stndardalternativ.
  • Däck: Däckmönstret är dual sport. Om du kör mycket offroad kommer du att vilja byta till ett mer aggressivt mönster.
  • Räckvidd: Vi testade i flera timmar och fick aldrig slut på batteri, räckvidden är uppenbarligen bra, men som alltid med elfordon är du begränsad med räckvidd.

Slutligen, är Cake Bukk definitivt värd att titta på om du är på marknaden för en lätt, högpresterande, terrängfokuserad elektrisk motorcykel. Åkturen är fenomenal och tar dig överallt – oavsett om du planerar att köra på asfalt eller ta dig an teknisk terräng. Dess unika prestanda och stil kommer att göra att du sticker ut från mängden, och dess tysta körning gör det möjligt att köra på stigar där ljud kan vara en fråga. Vi ser fram emot att se hur Cake fortsätter att utveckla sina produkter och att se fler av deras fantastiska motorcyklar på vägarna och stigarna.