M+ Lite
scooter

Niu M+ Lite

  • Prestanda
  • Maxhastighet
    25 km/h
  • Räckvidd
    130 km
  • Ekonomi
  • Elförbrukning per mil
    114 Wh
  • Elkostnad per mil*
    0.14 kr
  • Batteri
  • Batteri
    48 V
  • Kapacitet
    1 kWh
  • Motor
  • Vridmoment
    95 Nm
  • Effekt
    800 W
  • Mått & vikt
  • Hjulstorlek
    10 tum
  • Vikt
    55 Kg

Uppgifterna kommer från tillverkarnas officiella källor och/eller återförsäljarnas uppgifter. Med reservation för felskrivning.

*Elkostnaden är en uppskattad kostnad och kan variera beroende på var man bor, vilken typ av elavtal man har, typ av batteri och omständigheter som råder vid laddning. I vår beräkning har vi utgått från ett genomsnittligt marknadspris senaste 365 dagarna i elområde 3 (Stockholm). På det har vi lagt en typisk marginal från elleverantörerna och elskatt samt moms. Vi räknar med att 15% av energin vid laddning försvinner i form av värme, vilket är typiskt för de vanligaste litium jon batterierna.

Butiker

Kopenscooter

från 25 995 krTill butik

Elcykelvaruhuset

från 25 995 krTill butik

Recension

Eldrivo testar elmopeden Niu M+ Lite

Eldrivo testar elmopeden Niu M+ Lite

Dags igen för Eldrivo testar! Den här gången provkör vi elmopeden NIU M+ Lite. Vi kände oss lite ringrostiga innan provkörningen, men det tog inte många sekunder innan vi kände oss bekväma bakom styret, och det kändes kul, riktigt kul att köra! NIU M+ Lite var pigg, lättstyrd och accelererade snabbt.

Läs mer
Niu

Mer om Niu M+ Lite

Det finns många fördelar med elmopeder, de har till exempel inga utsläpp av koldioxid (CO2) och har även billigare driftkostnad per mil jämfört med bensindrivna mopeder. Elektriska mopeder är även ett utmärkt och smidigt fordon för pendling för både långa och korta sträckor. Niu M+ Lite är en elmoped med en motoreffekt på 800 W och batteri på 1 kWh. Niu M+ Lite har en elförbrukning på ca 114 Wh, vilket ger en driftkostnad* på ca 0.14 kr.

NIU M+ Lite (Klass 2) är en smidig och kraftfull eldriven moped med en maxhastighet på 25 km/h. M+ Lite är utrustad med ett kraftfullt batteri från Panasonic och har en räckvidd upp till 130 kilometer. Med NIU app kan du koppla din smartphone till mopeden och bland annat se körhistorik, batteristatus och hur långt du kan köra med nuvarande laddning.

Mer om varumärket Niu

NIU grundades 2004 i kina och har på några år vuxit till ett av de ledande tillverkarna av elektriska mopeder i världen. NIU sätter stor vikt på att skapa moderna, smarta mopeder med en prestanda som imponerar. Du kan till exempel ansluta din telefon till elmopeden, där du kan använda GPSn, eller få en överblick över batteriet och mopedens generella hälsa. NIU har idag tre modeller, N-Serie, M-Serie och U-Serie.

Regelverk

Regelverk för mopeder

Mopeder delas in i två olika klasser, Moped klass 1 och Moped klass 2.

Moped klass 1

För att mopeden ska definieras som Moped klass 1 krävs att fordonet följer dessa krav:

  • För att köra moped klass I ska du ha fyllt 15 år och ha körkort klass AM
  • Krav på hjälm (undantag om fordonet har kaross)
  • Maxhastighet på 45 km/h
  • Moped klass I ska vara registrerad och ha registreringsskylt monterad baktill på fordonet och vara trafikförsäkrad för att få köras
  • Får inte köras på cykelbana
  • Motoreffekten får inte överstiga 4000 watt
Moped klass 2

Definitionen av moped klass II beror på hur fort den går att köra och vilken effekt dess motor har. Detta gäller för Moped klass 2:

  • Maxhastighet på 25 km/h
  • Motoreffekten får inte överstiga 1000 watt
  • Krav på hjälm (såvida inte fordonet har kaross och bilbälte används)
  • Krav på körkort, traktorkort, eller förarbevis för moped klass 2
  • För att köra moped klass 2 ska du ha fyllt 15 år
  • Får skjutsa om lämplig plats finns
  • Får köra på cykelbana så länge det inte finns vägmärke med tilläggstavlan “Ej moped”
  • Fordonet ska ha trafikförsäkring
Läs mer om regelverk för elrivna fordon

Bidrag och subventioner

Premie för elcykel, elmoped eller elmotorcykel

Det är inte längre möjligt att ansöka om premien som infördes 1 februari 2018. I vårbudgeten som släpptes i april 2019 blev det klart att det inte budgeterades några pengar för detta ändamål.

2018 avsatte regeringen 440 miljoner kronor till premien som privatpersoner över 18 år kunde ansöka om. Premien innebar att den som köpte en ny elcykel fick ett bidrag på 25% av cykelns pris, upp till 10 000 kronor.

Läs mer om bidrag och subventioner

Följ Eldrivo

följ eldrivo på twitterfölj eldrivo på instagram

E-post

hej@eldrivo.se

Snabblänkar

Elsparlcyklar
Elscooter för barn
Elmopeder
Elcyklar
Elbilar
Regelverk för eldrivna fordon
Bidrag och subventioner

Varumärken

Andersson
Niu
Viarelli
Ninebot by Segway
Tesla
Alla märken

Om Eldrivo

Eldrivo.se är en oberoende tjänst där du hittar och jämför eldrivna fordon. Vi tror att eldrivet är framtiden därför vill samla alla eldrivna fordon på ett och samma ställe för att hjälpa dig hitta det perfekta fordonet.

© 2019 Eldrivo.se | Cookies