tesla model 3
Elbil Eldrivo testar

Provkörning av Tesla 3 Long range

Början av 2019 levererades de allra första Tesla Model 3 till svenska kunder och det tog inte lång tid innan man såg de första model 3 glida förbi på våra gator. Vi på Eldrivo har länge fascinerats av Tesla som företag och hur de hela tiden pushar hela bilbranschen framåt. Model 3 är Teslas billigaste elbil och är den modell som ska attrahera den stora massan vilket har gjort oss supernyfikna på bilen. Nu har vi äntligen fått provköra Tesla Model 3!

Mer om Tesla Model 3

För svenska kunder finns Model 3 för närvarande i tre olika versioner Standard Range Plus, Long Range och Performance. Standard Range Plus är den enklaste versionen med bakhjulsdrift och en räckvidd på 409 km (WLTP). Long Range och Performance har båda fyrhjulsdrift men den stora skillnaden mellan dessa versioner är räckvidden och accelerationen. Long Range har en räckvidd på 560 km och gör 0-100km/h på 4,6s och Performance gör 0-100km/h på 3,4s och har en räckvidd på 530 km.

Tesla model 3 test

Det här var första gången som undertecknad satt bakom en teslaratt och förväntningarna var såklart skyhöga. Eftersom att Model 3 är betydligt mindre än Model X och S så blev första testet hur väl en person över 1,90 cm skulle få plats i förarsätet. Efter lite justeringar av sätet och ratten satt undertecknad riktigt bekvämt. 

Det första man lägger märke till efter att ha klivit in i bilen är hur enkel och ren designen är invändigt, det finns inga onödiga eller överflödiga element. Det som tar plats är skärmen som är på 15 tum och det är via den du regler i princip allt i bilen. Användargränssnittet på skärmen är både snygg och intuitivt och det tar inte långt tid innan man känner sig bekväm med hur saker och ting fungerar. 

Det är en riktigt härlig känsla att ratta en Tesla, den är otroligt pigg. Du behöver knappt trycka på gaspedalen innan bilen sticker iväg som ett spjut. Något jag inte hade funderat på innan var hur bra och effektiv motorbromsen fungerade men det var knappt att jag använde den vanliga bromsen överhuvudtaget utan detta gjorde jag endast för att stanna bilen helt vid till exempel rödlysen. 

En av höjdpunkterna med provkörningen var att gasa på ordentligt när jag till exempel stod stilla vid ett rödljus, då var de inte många bensindrivna bilar som hängde med. Prestandan och accelerationen är det få fosilbilar som kan matcha. 

Det är fortfarande en bit kvar till helt självkörande bilar, men med teslas autopilot kan man få en försmak vad framtiden har att erbjuda gällande självkörning. Så som autopiloten fungerar idag kan den bland annat accelerera och bromsa och göra körfältsbyten vid körning på motorväg. Den klarar även av att parkera och kör fram din bil automatiskt. När du har aktiverat autopiloten måste du ha minst en hand på ratten annars inaktiveras den efter ca 15 sekunder, detta är en säkerhetsåtgärd så att föraren inte hittar på andra saker under bilfärden. 

Jag måste erkänna att det kändes lite konstigt att koppla på att autopiloten och låta fordonet ta över på motorvägen. Men som allt annat så vänjer man sig väldigt fort. I övrigt kan jag säga att högtalarna överraskade stort med riktigt vasst ljud och bra bas. Att standardhögtalarna skulle ha så pass bra kvalité var inte något jag hade räknat med. 

Tesla Model 3 imponerar!

 

Photo by Taun Stewart