ankara escort çankaya escort ankara escort çankaya escort ankara rus escort çankaya escort istanbul rus escort eryaman escort ankara escort kızılay escort istanbul escort ankara escort istanbul rus Escort atasehir Escort beylikduzu Escort
niu m+lite Test
Eldrivo testar Elmoped

Eldrivo testar elmopeden NIU M+ Lite

Dags igen för Eldrivo testar! Den här gången provkör vi elmopeden NIU M+ Lite.

NIU är ett kinesiskt företag som designar och tillverkar elektriska fordon. NIU grundades 2014 och 2018 listades aktien på Nasdaq börsen. NIU är att av de ledande märkena i kina inom kategorin eldrivna mopeder och senaste åren har man även haft en kraftigt tillväxt utanför kina, framförallt i europa och i Sverige.

Snabbfakta om Niu M+ Lite

  • Motortyp: Bosch for NIU
  • Motorstyrka: 800W
  • Växling: Automat
  • Maxhastighet: 25 km/h (klass 2)
  • Batteri: Lithiumbatteri Panasonic 48V 31Ah
  • Räckvidd: 130 km
  • Vikt: 55 kg

M+ Lite har en klass 2 klassificering vilket innebär att den får ha en hastighet på max 25 km/h och en effekt som inte överskrider 1 kilowatt. I övrigt gäller samma regler som för cykel, det vill säga du får köra med den på cykelvägar såvida det inte finns ett vägmärke med tilläggstavla som har texten “Ej moped”.

Hur var provkörningen?

Senast Eldrivo testar satt på en moped hade undertecknade precis fyllt 15 år, det var på den tiden då man inte ens kunde fantisera om eldrivna fordon, det vill säga för länge sedan!

Vi hade därför inga direkta förväntningar på hur upplevelsen skulle vara, de tankar som dök upp var de uppenbara; prestandan, batterikapacitet och hur bra den skulle bära och transportera en person på över 1,90 cm och +90 kg.

Vi kände oss lite ringrostiga innan provkörningen, men det tog inte många sekunder innan vi kände oss bekväma bakom styret, och det kändes kul, riktigt kul att köra! NIU M+ Lite var pigg, lättstyrd och accelererade snabbt. Väl uppe i 25 km/h kände vi nästan direkt att det inte var tillräckligt, vi ville åka fortare! Men M+ Lite är som sagt en klass 2 elmoped med maxhastighet på 25 km/h.

NIU M+ Lite hade inte några problem att bära +90 kg uppför en backe, det jag noterade var att hastigheten gick från 25 till 24 km/h, vilket känns helt ok 🙂

Mopeden har även två olika lägen som påverkar accelerationen och maxhastigheten, de är anpassade för olika trafiksituationer. Vi kände en viss skillnad på de olika lägena men efter att ha kört på läge 2 större delen av tiden som ska ge bättre prestanda kändes läge 1 ganska ointressant.

0 – 20 km/h

Ett tänkt återkommande inslag när vi testar elmopeder och andra eldrivna fordon är hur snabbt de accelererar från 0 till 20 km/h. Niu M+ Lite är först ut och, trumvirvel, vi klockade den på 4,6 sekunder (läge 2). Kanske inte säger så mycket än, men desto fler tester vi gör desto intressantare blir det att jämföra.

Övriga tankar om körningen

Upplevelsen av provkörningen var i det stora hela mycket positiv, prestandan imponerade, den var lätt att manövrera och man satt bekvämt på det stora sätet. En annan överraskning var att batteriet var avtagbart vilket gör laddningssituationen betydligt enklare än om den hade varit fast i ramen. Något som slog oss var att lastutrymmet var väldigt begränsat, det finns inget plats för till exempel hjälm eller dylikt. Den här mopeden tar du inte till affären för att storhandla, den är mer designad och anpassad för pendling vilket den behärskar mer än väl.

Till mopeden tillkommer också en app till din smartphone, i den kan du se information hur långt du kan köra med nuvarande laddning, du kan se körhistorik och du får även notis om någon försöker stjäla moppen.

Enligt NIU själva är de ett premiummärke som tillverkar smarta, högkvalitativa och prisvärda elmopeder, priset för en ny NIU M+ Lite ligger på 25 995 kr.

Sammanfattning

Inför provkörningen hade Eldrivo testar inga direkta förväntningar på mopeden, men efter första metern av körning förstod vi grejen med elmopeder, bra prestanda, bekväm körning och ljudlöst! Elmopeder är här för att stanna, ingen tvekan om det.

NIU M+ Lite är en enkel och smidig elmoped, den funkar perfekt för pendling i stan i och med att den är klass 2 moped. NIU M+ Lite får en stor tumme upp!

Eldrivo testar har utan tvekan fått mersmak av elmopder!

Mer om NIU M+ Lite