ankara escort çankaya escort ankara escort çankaya escort ankara rus escort çankaya escort istanbul rus escort eryaman escort ankara escort kızılay escort istanbul escort ankara escort istanbul rus Escort atasehir Escort beylikduzu Escort
Elbåtar är framtiden
Elbåtar

Elbåtar är framtiden

Elbåtar är en typ av eldrivet fordon som det knappt har pratats om, inte i jämförelse med elbilar eller elcyklar i alla fall. Dock kanske med rätta, utbudet är inte superstort just nu och båtar berör inte heller en lika stor målgrupp som till exempel bilar. Men med det sagt är vi på Eldrivo övertygade att elbåtar är framtiden. Elektrifieringen av fordon är en stark trend som kommer nå alla kategorier av fordon. Fördelarna för en eldriven båt är många, precis som för de flesta eldrivna fordon är driftkostnaden betydligt billigare än motsvarande bensindrivna modeller och de har dessutom inga eller mycket små utsläpp av CO2.

Framtiden för elbåtar ser ljus ut då det är allt fler tillverkare, nya som gamla, som börjat utveckla eldrivna fritidsbåtar. Det gäller även motortillverkarna. I Sverige har vi flera intressanta elbåtsinitiativ som ser mycket lovande ut. X Shore och Candela är två exempel på tillverkare som fått mycket uppmärksamhet av båtentusiaster, inte så konstigt då detta är två tillverkare som sticker ut från normen på ett mycket positivt sätt. Båda tillverkarna skiljer sig dock ganska mycket från varandra, både designmässigt och tekniskt. 

X Shore

X Shore är ett svenskt elbåtsföretag som grundades av entreprenören Konrad Bergström. Enligt företaget själva ligger man i framkant i både teknik, hållbarhet och design. X Shore har för närvarande tre modeller som går att beställa, Eelex 6500, Eelex 8000 och Eeltrek 8000.

Det som fångar mångas uppmärksamhet är den snygga och generösa designen på båtarna som inte liknar någon annan båt. De har även kraft i motorerna så båten kan komma upp upp mot 40 knop. Rätt imponerande.

Candela

Candela är också ett svenskt elbåtsföretag som utvecklar elbåtar med vingliknande bärplan som är monterade under båtens skrov som gör att båten lyfter från vattenytan. Syftet med bärplanen är att de ger mindre motstånd som i sin tur ökar räckvidden och farten på båten. Det här är ett mycket intressant koncept som vi på Eldrivo följer med spänning.

Det är inte bara i Sverige som det finns spännande elbåtstillverkare, I Danmark har vi Rand Boats som har flera elbåtsmodeller i sin flotta och som lägger stor vikt på design och teknik. Vi på Eldrivo har fått en provtur med Rand Play 24 och vi kan intyga att det här är en riktigt trevlig och snygg båt, men mer om det i senare blogginlägg där vi även kommer skriva om vår provtur med X Shore som vi också blev mycket imponerade av.

Om vi blickar österut till vårt grannland Finland har vi elbåten Merione som till sitt utseende påminner mer om en traditionell fritidsbåt men anpassad och optimerad för elmotor. Merione är ett resultat av ett svensk-finskt samarbete, där idén kläcktes av Lars Holmberg och Thomas Andersson och finska Merione Boats Oy står för bygget.

Det är inget snack om att elbåtar har vind i seglen och att framtiden ser väldigt ljus ut. Det här är bara några exempel på elbåtstillverkare, det finns betydligt fler som utvecklar och utforskar detta område. I dagsläget är elbåtar relativt dyra, man får gräva rätt djupt i fickorna om man vill ha en värsting till elbåt, men som med all annan teknik så blir det bara bättre och det kommer komma billigare modeller i framtiden. Vi är som vanligt mycket optimistiska till utvecklingen.